Håndverk+

Håndverk+ ble arrangert for andre gang i Vågå 5.-9. juni. Arrangementet er knyttet til Vågå sentrum med hovedbase i den gamle historiske prestegården Ullinsvin. – Mitt mål er å løfte tradisjonsrikt håndverk inn i fremtiden. Et samarbeid mellom håndverkere, designere og andre faggrupper gir stort potensiale for både utvikling og innovasjon, – forteller initiativtaker Kirsten Visdal. Og Kirsten har gjort en kjempeflott jobb. Håndverk+ byr på kunsthåndverk, design, workshops, kurs – og ikke minst et unikt sosialt samvær. Det var en stor glede å få oppleve dette arrangementet. (www.handverkpluss.no)

Fredrik Bull er et friskt pust innen designfeltet med utdannelse innen arkitektur, møbel- og interiørdesign. Sammen med medstudent Ida Skogstad har de bidratt med serveringsfatene Attåt til Håndverk+, inspirert av bygdas sosiale kaffekultur. Henrik Ødegaard er arkitekt og designer. Her representert med møbelserien Gro, som er en serie møbler satt sammen og komponert av restmaterialer fra andre prosjekter. En lek med former, men også ønske om mindre materialsvinn. Anette Krogstad er keramiker og designer. Hun har bl.a. designet og produsert servise til mange kjente restauranter som Noma og Alex sushi. Anette er inspirert av årstidens endring og hvordan det påvirker fargene, luktene og naturens taktilitet.

 

Søstrene Sidsel og Ingvild (Ment) har sitt keramikkverksted i en gammel skifabrikk på Fåberg. Deres visjon er å designe og produsere fremtidens arvegods med god kvalitet, lang levetid og godt håndverk. Ment ble valgt som hovedleverandør av dekketøy til Snøhettas praktbygg, og verdens største undervannsrestaurant, Under som åpnet på Lindesnes våren 2019. På Håndverk+ fikk vi gleden av å se deres design, materialer og fargeskala som ble benyttet.

 

Kunsthåndverker Ragnhild Wik viste frem en stor installasjon av porselen. Den gigantiske uroen i et tusentall små former, alle ulike, ga et spesielt lysspill i låven hvor dagslyset siver inn mellom sprekker i tømmeret. Men selve opplevelsen var taktilitet og lyd. Her kunne vi bevege oss inne i installasjonen og berøre kunstverket som ga oss ulik sanselig klang.

 

På prestegården Ullinsvin bodde presten Johan Storm på 1700-tallet. Han var tippoldefar til kunstneren Edvard Munch. Med andre ord; mye historie i veggene bak (fra venstre): Fredrik Bull, Marianne Vigtel Hølland, Ragnhild Wik, Ida Skogstad, Ingvild Forr Hemma, Sidsel Forr Hemma, Svein Kleiven.

 

Det er umulig å ikke bli grepet av den ydmykheten og kjærligheten de har til historien, håndverket og materialene de benytter i sine arbeider. Garveren Sofie (Jutulskinn) og kunsthåndverkslæreren Heidi (Vølt) har en felles filosofi og en tilnærming til bruk av naturens materialer ved å ta vare på, reparere, rekonstruere og benytte gamle teknikker for å lage sine helt personlige og unike produkter.

 

Workshop med gropbrenning av keramikk ble en spesiell opplevelse og ga oss noen fine refleksjoner til håndverkets historie. Ragnhild Wik tok oss med på en taktil reise, med gropbrenning i storslagen natur utenfor Gammel-Kleppe hotel. For å sette farge og glasur på keramikken kunne vi velge i ulikt organisk materiale, som f.eks gress, kumøkk, sagspon og annet. Det tok et døgn, men spenningen var stor når vi skulle grave frem resultatet kl. 23.00.

 

Gammel-Kleppe hotell var ganske spesielt, beliggende øverst i Sjårdalen. Et fantastisk gårdstun som til sammen består av totalt 9 rom. Rommet vi fikk bar preg av vår kulturarv fra flere perioder og var på ca. 50 kvm. God plass med andre ord.