Taktile overflater.

Anne Udnes legger vekt på materialkunnskap og godt håndverk, men prøver også å fornye tradisjonelle teknikker. Hun utnytter leirens egenskaper til spennende teksturer med glasurer som tåler daglig bruk, sammen med organiske former som også tilfører en estetisk opplevelse. Anne er tydelig på at hun definerer seg selv som håndverker og  brukskunstner og like opptatt av både funksjonalitet og estetikk. Det er kanskje en av årsakene til at hun har levert arbeider til flere av Norges beste restauranter som Maaemo, Ylajali, Bobacka, Statholdergaarden, samt De Leest i Nederland og Koks på Færøyene.

Anne Udnes er en del av verkstedfellesskapet EMBLA   som holder til i Hegdehaugsveien 14, Oslo.

Vi tok en tur innom verkstedet til Anne for å se hvordan hun jobber.

Hvordan startet kollektivet EMBLA for 28 år siden?
4 driftige jenter startet verkstedet  -90 eller-91. Jeg fikk plass der et snaut halvår etter åpningen da nesten alle ble gravide første året:) Nye har kommet til og verkstedet har overlevd i alle disse årene uten  støtteordninger. Vi er stolte av å være en godt kjent  produserende håndverksbedrift som bidrar til mangfoldet i Oslo sentrum.

Du har en sterk visuell identitet. Hvor henter du inspirasjon fra ?
Jeg får mye inspirasjon av å jobbe med de ulike prosessene på verkstedet. Det skjer ofte uforutsette ting med både leire og glasurer som som gir nye ideer og leder i en ny retning. Jeg eksperimenterer mye innimellom produksjon av bestillinger osv og har en kø i hodet av ideer jeg ennå ikke har fått prøvd ut. Som pottemaker liker jeg de tradisjonelle formene vi finner i gamle kulturer og jeg  jobber mye med tekstur og overflater som gir nye utrykk til kjente former. Ellers er vel stikkordet organisk;  stein, jord, forvitring, hav, ørken, krakelering ,fortid, naturens gang og tidens tann. Og Japan selvfølgelig, som alltid har verdsatt keramikk høyt  og  dyrker en enkelhet vi i Skandinavia kan kjenne oss igjen i.

Du jobber med ulike brenneteknikker ? Du nevnte bl.a begreper som ”naked clay” og  thermal shock resistant clay.
Leire er et  materiale med mangfoldige muligheter. Jeg liker at selve leiren synes , at den ikke dekkes av glasur men heller preges av brenneteknikker der vedfyring, salt, røyk,ild  og annet materialet setter spor.  Begrepet «naked clay « betyr at  selve leiren får hovedrollen. I eldre tider ble leire blandet med feks dyreblod, mammutknokler, asbest, sand  mm. så den ble porøs og tålte bålbrenning uten å sprekke. Thermal shock resistant clay. Alt dette setter spor og gjør noe med de ulike grove leireblandingene jeg ofte jobber med . Leire er et veldig spennende materiale og  jeg skulle gjerne hatt mer tid til å jobbe med nye ideer.

Hvordan vil du beskrive arbeidene dine ?
Enkle, rene minimalistiske former med  teksturer som skaper kontraster og framhever  formen .  Bruksting må jo ha glasur pga renhold og jeg liker matte silkemyke glasurer mot den røffe overflaten/teksturen.  Ellers har jeg hatt keramikk som levebrød i ca 30 år og tar på meg alle slags oppdrag for å overleve. Det er lærerikt men alt er ikke nødvendigvis  min stil, sånn er det for håndverkere. Oppdrag har jo ført meg i nye retninger og åpnet nye dører. Jeg liker feks godt å finne fram nye utrykk til restaurant  Maaemo der jeg synes vi har en god kommunikasjon, jeg har jobbet for dem siden 2011 .  Jeg lager også større arbeider for interiør og utsmykning og det liker jeg enda bedre .

UNiK
Hver eneste kunsthåndverker er unik. Hvert eneste produkt er unikt. At vi samles i Galleri Format gjør oss til et unikt fellesskap av kunsthåndverkere og designere. Salgsutstillingen vil ha et blandet materialbruk, som viser nyttefunksjon i tillegg til en estetisk opplevelse, som plasserer objektene i et skjæringspunkt mellom design og kunst.
22. november åpner salgsutstillingen UNiK med Christina Peel, Guri Sandvik, noidoi, Barmen & Brekke, Kneip, Studio Føy, Anne Udnes, Kari Mølstad, Nina Malterud, Elisa Helland-Hansen og Tonning & Stryn med design av Andreas Engesvik. Salgsutstillingen UNiK står frem til 22. desember.

Hver lørdag kan du i tillegg møte kunsthåndverkernene til en UNiK samtale vi har kalt ”coffee with makers”.

Utstillingen er kuratert av Hege Barnholt.

Foto @Bjørn Johan Stenersen